Każdy przedsiębiorca spotkał się z sytuacją, gdy wystawiona przez niego faktura VAT zawierała błędy. Pomyłki bardzo często dotyczą informacji na temat m.in. kwoty zamówienia, ilości sprzedawanych towarów lub usług, jak również danych kupującego. W większości przypadków wystarczy złożenie korekty dokumentu, jednak w niektórych sytuacjach można anulować fakturę. Jakie warunki należy spełnić? Podpowiadamy.
Na czym polega anulowanie faktury?
Dokonanie anulowania faktury nie jest jednoznaczne z usunięciem jej z dokumentacji podatkowej przedsiębiorcy. W praktyce dochodzi do pozostawienia jej w archiwum lub bazie danych, ale wraz adnotacją wyjaśniającej szczegóły całego zdarzenia. Warto pamiętać o tym, że żadna ustawa prawna nie reguluje sposobu anulowania faktur VAT, ale jednocześnie w przeszłości dochodziło do indywidualnych interpretacji obowiązujących przepisów podatkowych w tym zakresie. Anulowanie faktury, o którym można dowiedzieć się więcej na https://pragmago.pl/porada/anulowanie-faktury-jak-i-kiedy-mozna-to-zrobic/ , powinno dotyczyć tylko wyjątkowych przypadków.
Czy da się cofnąć fakturę i jakie warunki należy spełnić?
W jakich przypadkach anulowanie faktury VAT nie stanowi złamania prawa podatkowego? Należy spełnić dwa kluczowe warunki. Po pierwsze, transakcja nie została rozpoczęta. Po drugie, dokument sprzedaży nie może trafić do obiegu prawnego. W praktyce oznacza to, że oba egzemplarze faktury – zarówno kopia, jak i oryginał – muszą pozostać w rękach przedsiębiorcy. Dostarczenie jej drugiej stronie umowy uniemożliwia dokonania jej anulacji – będzie potrzebna korekta.
Jak anulować fakturę VAT?
Jak poprawnie anulować fakturę VAT? W pierwszej kolejności należy podkreślić oba dokumenty – dzięki temu nie będą mogły być wykorzystane do przeprowadzenia transakcji. Następnie należy dodać odpowiednią adnotację o anulacji opatrzoną datą i podpisem osoby do tego upoważnionej.
Czy można anulować fakturę elektroniczną?
Rozliczanie się za pomocą e-faktur to duża oszczędność czasu i wygoda. Należy jednak pamiętać o tym, że wystawianie dokumentów sprzedaży w formie elektronicznej przekreśla możliwość jego anulacji. Większość firm korzysta z programów dedykowanych automatycznemu księgowaniu elektronicznych faktur VAT, co jest jednoznaczne z wprowadzeniem ich do obrotu prawnego.
Przekazywanie faktur VAT odbywa się drogą mailową nie zmienia naszej sytuacji. Co prawda można domniemywać, że adresat dokumentu nie odczytał wiadomości, jednak nie sposób tego udowodnić. W takich przypadkach najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest dokonanie korekty faktury.