Cyfryzacja to w głównej mierze przyspieszenie. Dla przywództwa oznacza to konieczność szybszego podejmowanie decyzji, by móc sprostać tempu życia biznesowego. To jednak nie jedyny wymóg – dzisiejsi liderzy muszą skupić się na jasnej wizji, zaangażowaniu, pokorze i wspieraniu rozwoju swoich zespołów.
Ogromny postęp cyfryzacji jest siłą napędową różnorodności biznesowej. I choć jej rosnąca siła wpływa na komunikację, dostęp do informacji i analizę danych, wywołuje także różne konsekwencje. Współczesny świat biznesu to połączeni ze sobą za pomocą technologii ludzie, często działający w oparciu o chmurę obliczeniową, rożne modele wzajemnej współpracy i różne procesy. To, co uległo zmianie, to tempo, które ma wpływ na wiele procesów: od projektowania produktu po kontrolę jakości, ostatecznie tworząc dynamiczny krajobraz.
Sytuacja ta wywiera nacisk na firmy i ludzi, by działali i reagowali szybciej niż w poprzednich dekadach. I choć cyfryzację można zastosować do przyspieszenia podejmowania decyzji, to wiąże się z tym biznesowy dylemat: z jednej strony firmy potrzebują zbudować stabilną, silną i rozpoznawalną markę z jasno skomunikowaną wizją, z drugiej nieustannie muszą dostosowywać się do szybko zmieniających się okoliczności, technologii i warunków rynkowych.
Obecna sytuacja wzmogła zapotrzebowanie na taki rodzaj przywództwa, który potrafi sprostać nowym wyzwaniom cyfrowego świata. Jednak by tak się stało, warto przyjrzeć się własnemu stylowi zarządzania, koncentrując się na następujących elementach:
Wizja: jasna wizja zawsze była koniecznością w biznesie, ale nigdy nie była narażona na większe wyzwania z zewnętrz, niż to ma miejsce obecnie. Warto jednak ich szukać i przygotować się do elastycznego dostosowywania wizji do pojawiających się zmian, jednocześnie nie tracąc z oczu głównego celu. Z kolei, by przekazywać pracownikom, partnerom oraz klientom informacje odnośnie tego, czym się kieruje firma warto uruchomić wszelkie obecnie dostępne narzędzia i kanały komunikacji.
Nastawienie na rozwój: w dzisiejszym świecie odniesienie sukcesu wymaga pracy zespołowej
Zarządzanie nimi wymaga uznania, że sukces nie polega na kontroli – chodzi o rozwój firmy osiągany przez zespół. Kadra zarządzająca powinna zmienić podejście z zarządzania opartego na kontroli na nastawienie oparte na rozwój. To właśnie zaangażowanie w rozwój ludzi, by osiągali oni swoje cele, zarówno jako zespół, jak i indywidualnie daje najlepsze efekty dla firm. W tych firmach, w których zespoły są rozproszone na ogromnym obszarze regularna obecność w biurach jest fizycznie niemożliwa. Umożliwienie zespołom samodzielnej pracy i rozwoju zmniejsza zarówno granice geograficzne, kulturowe jak i językowe. Ogromną pomoc stanowią w tym nowe technologie, które pozwalają współpracować efektywnie i bez zakłóceń, niezależnie od lokalizacji czy strefy czasowej.
Zaangażowanie: nastawienie na wzrost oznacza, że kadra zarządzająca powinna być odpowiednio przygotowana i zaangażowana we współpracę z członkami zespołu. Warto zidentyfikować ludzki potencjał, być otwartym na nowe pomysły i zadbać o ich szybką realizację. Jednocześnie należy mieć otwarte oczy na ludzkie obawy i zmieniającą się dynamikę zespołów. I choć plusem może być to, że manager czy przedstawiciel kadry zarządzającej jest dobrym mówcą, przede wszystkim powinien być dobrym słuchaczem – szczególnie mając pod sobą zróżnicowane zespoły. Wysoki poziom ich różnorodności oznacza, że czasami będą istnieć bardzo różne punkty widzenia i silna potrzeba dyskusji. Wysłuchanie szerokiego spektrum punktów widzenia i zebranie ich wszystkich razem jest bardzo istotnym sposobem znajdowania lepszych i bardziej innowacyjnych rozwiązań.
Pokora: dzisiejsi managerowie muszą być bardziej pokorni niż poprzednie pokolenia
We wcześniejszych dekadach bardzo często przywództwo opierało się na autorytecie i zaufaniu, które z kolei często wynikały z charakteru, wiedzy i doświadczenia lidera. Jednak obecnie wiedza i doświadczenie szybciej się dezaktualizują, stąd też managerowie powinni być otwarci na opinie, sugestie i inicjatywę osób, z którymi pracują. Dzisiejsze środowisko biznesowe charakteryzuje się wysokim poziomem złożoności, nie jest zatem możliwe by wiedzieć wszystko, a prawidłowo ocenić każdą sytuację. Dlatego zaakceptowanie faktu, że inni mogą posiadać lepszą wiedzę w danym zakresie, jest bardzo ważną umiejętnością i istotnym elementem w podejmowaniu decyzji zapewniających długoterminowy sukces.
Równowaga między postępem technologicznym, a przywództwem skoncentrowanym na ludziach jest niezbędna do odniesienia sukcesu. I choć technologia jest dzisiaj jednym z kluczowych czynników biznesowych, pomagając nam wydajnie pracować i komunikować się, musi być połączona z otwartą kulturą firmy, jasną i przejrzystą komunikacją oraz wspólnymi wartościami. Tylko wtedy można uwolnić ludzki potencjał, zwiększyć produktywność zespołów i odpowiednio wspierać firmę.